גיוס משאבים לעמותות מחייב תוכנית אסטרטגית

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם אייזן
אברהם אייזן, ייעוץ אסטרטגי: גיוס משאבים לעמותות מחייב תוכנית אסטרטגית
גיוס משאבים אינו מתחיל בשליחת בקשות למימון או במענה לקולות קוראים. אלו הן התוצאות הנמצאו בסופו של תהליך המדייק את הבשורה שאתם מביאים, היתרון היחסי והחדשנות אל מול המענים הקיימים. אין קיצורי דרך- עבודה תהליכית תביא עימה תוצאות

שתפו את הפוסט:

גיוס משאבים הוא אחד מהאתגרים המרכזים העומדים בפני כל עמותה ויזם. למעשה תהליך הגיוס מעביר את היזם מעולם החלומות לעולם המעשי בו צריך לשלם משכורות, לתקצב פעילות ולשלם למעטפת המאפשרת לחלום להתממש. בפוסט הבא אסביר מיהם השותפים שיכולים להפוך את החלום למציאות, ומדוע כולם רוצים לראות תוכנית אסטרטגית שמראה שלא מדובר בהתלהבות חולפת אלא בעיזם\עמותה אמינים היכולים לחולל את השינוי המיוחל.

ילדה מסתכלת במשקפת

גיוס משאבים – איפה מתחילים?

גיוס משאבים אינו מתחיל באיתור מקורות מימון ובפניה אליהם. אלא בכתיבת תוכנית אסטרטגית בה יש לענות על שלוש שאלות פשוטות:

  1. מהי התופעה הבלתי רצויה אותה אתם רוצים לפתור?
  2. מהם המענים הקיימים כדי להתמודד איתה?
  3. מהו החידוש והערך המוסף שאתם מביאים לנוכח האתגרים הקיימים?

אל תענו על השאלות הללו לבד. הקימו צוות חשיבה מגוון שיעזור לכם לתת תשובות המחוברות לשטח ושאינן נופלות לקלישאות ריקות. ככל שהמידע שברשותכם יהיה מעודכן ומחובר לשטח, כך תוכלו בשלבים הבאים להראות את הייחודיות הטמונה במענים המוצעים על ידכם, כך שתהיו מספיק חדשניים ומעניינים כדי לגייס שותפים (תורמים, משקיעים, משרדי ממשלה) למהלך.

 

גיוס משאבים: מיפוי השותפים הפוטנציאליים

לאחר שזיקקתם את הערך המוסף הייחודי שלכם, פיתחו קובץ חדש ורשמו את כלל השותפים הפוטנציאליים עבורכם. זכרו שבין אם מדובר בתורמים, במחלקות למעורבות חברתית בחברות פרטיות, רשויות מקומיות או משרדי ממשלה. לכולם יש אינטרסים וממדדי הצלחה אותם הם מנסים להגשים. ככל שההצעות שלכם יפגשו את האינטרסים (הגלויים והסמויים) של השותפים הפוטנציאלים כך תגדל היכולת שלכם לגייס אותם. שאיפתכם המרכזית היא להגיע למצב של WIN WIN בו אתם מקבלים את המשאבים החיוניים לפעילות שלכם והשותף עומד במטרותיו המקצועיות והאישיות.

לרוב בשלב הראשון של המיפוי אני נעזר ב"סיעור מוחות" עם דף חלק / Mindmaster בו אני רושם את כלל השותפים הפוטנציאליים תוך חלוקה לקטגוריות: קרנות, חברות פרטיות, משרדי ממשלה, רשויות וארגוני מגזר שלישי. לאחר מכן אני פותח קובץ WORD  בו אני רושם את שם הארגון / שם איש קשר / מהו האינטרס שלו לתמוך במיזם .זיהוי האינטרסים יכול להיעשות באמצעות שיחות רקע עם בעלי עניין בתחום, עיון באתרי האינטרנט של השותפים הפוטנציאלים ובדיקה של הפרויקטים השונים בהם הם השקיעו ומדיניות ההשקעה שלהם. מסמך מיפוי האינטרסים יכול לשרת אתכם לאורך זמן, ולכן התייחסו אליו כמסמך מתעדכן בו אתם יכולים להוסיף מידע לאורכו של תהליך המיפוי.

גיוס משאבים מחייב תוכנית תהליכית וסדורה

גיוס משאבים מחייב עבודה תהליכית וסבלנית

תהליך החקר ומיפוי האינטרסים לוקח זמן, אולם הוא חוסך בטווח הארוך הרבה עוגמת נפש ומשאבי זמן ואנרגיה. התהליך ימקד אתכם ויסייע לכם  להשקיע את זמנכם באפיקים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להצלחה. זכרו שאינכם נמדדים בתשומות (מספר קולות הקוראים שהגשתם או מספר הפגישות שקיימתם) אלא בתפוקות – משאבים שגייסתם. לכן ישנה עדיפות ברורה לפניה ממוקדת בעל סיכויי הצלחה גבוהים, הבאה לאחר מחקר ובדיקה של המוטיבציות של השותפים והצרכים הגלויים והנסתרים שלהם. באמצעות שיטה זו הגעתי  ל-80% הצלחה בשנה בתהליכי גיוס משאבים שהובלתי. 

גיוס משאבים לא נגמר במוטיבציה

הבנתם את המוטיבציות של בעלי העניין השונים, אך עכשיו עליכם להשיג את הקשב המקצועי שלהם. כאן נכנס לתמונה הכלי החשוב של תוכנית אסטרטגית, המציגה כיצד החזון נפרט לתוכנית עבודה ברת קיימא ומעוגנת בזמן. תוכנית אסטרטגית טובה אינה מסתפקת בהצהרות אלא יורדת לפרטים ומדגישה את היתרון היחסי שלכם בתחום. כך שלמעשה היא יוצרת שפה משותפת עם המשקיעים ונוסכת בהם תחושה שיש על מי לסמוך.

רוצים לדעת כיצד כותבים תוכנית אסטרטגית מנצחת, כנסו למאמר שלי שישה שלבים לכתיבת תוכנית אסטרטגית.

גיוס משאבים מחייב שותפות

גיוס משאבים, השקיעו ביחסים

"תורמים תורמים לאנשים לא לפרויקטים"

תורמים, משקיעים ופקידים ממשלתיים הם בסופו של דבר בני אדם, הפועלים מתוך תחושות של אמון ושותפות.  לכן לצד העיסוק המקצועי אל תשכחו להשקיע בהיכרות מעמיקה שתסייע לכם לדייק את השיח ולהבין את המוטיבציות המקצועיות והאישיות שלהם.

לעולם אל תוותרו על היחס האישי וההיכרות המעמיקה הנבנית שלב אחרי שלב. למרות שהמצגת כבר פתוחה והנתונים זועקים מהדפים, הקדישו זמן  לשיחות הקטנות, לחיבור האישי ולמפגש הבלתי אמצעי.  לכן רגע לפני שאתם חותרים למשימתיות, עצרו נשמו עמוק וזכרו, הכול יחסים!

כמו במערכות יחסים מידת האינטנסיביות צריכה להתאים לשני הצדדים. לכן כבר בשלבים הראשונים תשאלו מהי תדירות הדיווחים הפורמאליים והבלתי פורמאליים? באיזו מידה תרצו להיות מעודכנים ועד כמה תרצו לפרט? השונות בעניינים אלו היא גדולה מאוד, כך שפירוט שעבור האחד הוא זהב עבור השני הוא טרדה.

תכנון אסטרטגי: המצפון הארגוני שלכם

החלטתם על דרך מסוימת לפתרון הבעיה החברתית עימה אתם רוצים להתמודד, התמידו איתה. הבחינו בין עקרונות מהותיים לבין שינויים באופני ההפעלה. לדוגמא: החלטתם שכדי למנוע נשירה סמויה בבתי ספר אתם מקיימים תכניות חונכות בזמן הלימודים. זו המהות הבלתי משתנה. יחד עם זאת אופני החונכות והפעילות המתקיימת בה לאורך השנה  יכולה להשתנות באופנים המתאימים לקבוצות הגיל, למועד בשנה ולסוג את הספר בו מתקיימת הפעילות.

תוכנית אסטרטגית ברורה תאפשר לכם להתפתח בצורה סדורה, לתווך את המסרים לתווך את המסרים בתוך הארגון ומחוצה לו. בכך ליצור אמון עם השותפים\תורמים המהווה את הבסיס לשותפות ברת קיימא.

גיוס משאבים – הסתייעו באנשי מקצוע

גיוס משאבים הוא תהליך מורכב המצריך סבלנות ויכולת תכנון. כדי לממש אותו הסתייעו בכלל המשאבים האנושיים העומדים לרשותכם: חברי צוות, חברי הנהלה או מתנדבים הרוצים בהצלחתכם. למרות רוח ההתנדבות התהליך צריך להיות מקצועי ומובנה, וכאן יש צורך באנשי מקצוע היכולים לסייע בתהליכי החשיבה, בהידוק הסיפור (סטוריטלינג) ובעיצוב המסר בצורה ברורה ובהירה. לכל אחד מהשלבים יש חשיבות. בראיה ארוכת טווח ההשקעה בתשתית תאפשר לכם  להתפתח לאורך זמן ולבנות ארגון יציב המסייע למוטבים שלו בצורה מיטיבית.

גיוס משאבים מהווה עבורכם אתגר? בואו נדבר ונפצח אותו יחד

ייעוץ אסטרטגי, ניהול שותפויות

קרדיט תמונה- Photo by GeoJango Maps on Unsplash

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת תובנות וכלים אפקטיביים, לא יותר ממייל בחודש

ייעוץ אסטרטגי

לא ניתן לחולל שינוי עיסקי או חברתי ללא יצירת שותפויות ואיגום משאבים. פיתוח שותפויות איננו מותרות אלא הכרח לקידום מיזמים ברי קיימא ולשיפור המענים הניתנים ללקוחות הקצה.

הרשמה לניוזלטר

אנחנו לא שולחים ספאם!

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

סיכום שנה

סיכום שנה ככלי לתכנון אסטרטגי

פתיחתה של שנה חדשה מהווה הזדמנות לעצור משטף החיים ולהתבונן מקצועית ואישית על ההישגים, האתגרים וגם על הכישלונות. אני מנצל

תוכנית אסטרטגית מתחילה בשאלת שאלות

שאילת שאילות היא המפתח לתוכנית אסטרטגית הנותנת מענה לצרכי הלקוחות ומפתחת מענים מותאמים ורלוונטיים. כדי להימנע מלחפש מתחת לפנס ולמצוא את השאלות הנכונות יש צורך בשכלול המיומנויות של העלאת שאלות ופיתוח חשיבה ביקורתית. בפוסט הבא אראה כיצד ניתן להימנע מטעויות ולפתח מתודולוגיה המאפשרת שאלת שאלות בצורה שתאפשר לכם לכתוב תוכנית אסטרטגית שלא תשכח בקובץ המצגות.

אסטרטגיית תגמול לעובדים בעמותות

אסטרטגיית תגמול מאפשרת לארגון למצוא את האיזון בין הצרכים הארגוניים לבין המחויבות שהעובדים והעובדות יתפרנסו בכבוד. תכנון ארוך טווח מאפשר תגמול שאינו רק כספי, אלא רואה את ההתפתחות המקצועית כחלק בלתי נפרד מהמסע המשותף של הארגון ועובדיו. בואו תלמדו את העקרונות שאפשר לכם למצוא את הנתיב הנכון עבורכם

דילוג לתוכן