תוכנית אסטרטגית מדריך בשישה שלבים

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם אייזן
אברהם אייזן - ייעוץ אסטרטגי: תוכנית אסטרטגית מדריך בשישה שלבים
כיום משרדי ממשלה, תורמים ומשקיעים לא זזים לפני שיש לפניהם תכנית אסטרטגית המראה על היכולת להפוך חלום למציאות. בעלת קיימות כלכלית וארגונית. מצורפים חמישה שלבים שכל יזם חברתי צריך לעבור בדרך למימוש תמונת העתיד שיזמים ויזמיות צריכים לעבור לפני שהם יוצאים לדרך

שתפו את הפוסט:

תכנית אסטרטגית מסמלת את המעבר מרעיון נחמד, לתוכנית הרותמת שותפים, מניחה תשתיות ומשנה מציאות. עבור אלו הרוצים להתחיל אך לא יודעים כיצד, הצבתי שישה שלבים ישימים בבניית תוכנית אסטרטגית ההופכת רעיון חביב לתוכנית עבודה. רגע לפני היציאה לדרך, קחו את התהליך כהזדמנות לשיח שיסייע לכם לקבל תובנות מהעובדים, השותפים וחברי ההנהלה . יחד פתחו אופקים ותגבשו תוכנית שתאפשר לכם להעפיל לפסגות חדשות.

תכני אסטרטגית מתחילה בחלום
תמונת עתיד

תוכנית אסטרטגית #1: ציירו תמונת עתיד

התנתקו מהמולת היום יום, קחו דף חלק ורשמו / ציירו, תשובה לשתי שאלות שיהוו עבורכם את המגדלור במסע להפיכתו של החלום למציאות:

  • מהי תמונת העתיד הרצויה מבחינתכם?
  • מתי תרגישו שהינה הגשמתם את החלום וניתן לעבור לדבר הבא?

לאחר שהעליתם אותה בדמיונכם נסחו אותה בשתיים שלוש שורות קצרות – זהו החזון שלכם. הוא אינו אמור להשתנות במהירות, אלא ללוותכם לאורכו של המסע.

תכנית אסטרטגית מדייקת את הערך המוסף שלכם
ערך מוסף- חפשו את הממד הייחודי

תוכנית אסטרטגית #2: מהו הערך המוסף שאתם מביאים עמכם?

יש לכם תמונת עתיד, אך אינכם לבד. בישראל לבדה יש עשרות אלפי עמותות ומאות אלפי עסקים. השוק רווי ולפני שיוצאים לדרך יש להבין, מהו הערך המוסף שאתם מביאים עמכם? מהי הנישה הייחודית בה תטפלו?

תכנית אסטרטגית תקל עליכם לזהות את הערך המוסף שלכם ולהבליט את ייחודכם בשוק.

שימו לב, הלקוח הוא המגדיר את הערך המוסף ולא אתם.

שימו לב להבדל בין משתמש, מי שנהנה בפועל מהשירות לבין הלקוח, מי שמשלם על השירות. זוכרים את הפרסומת"בשבילו זה דני בשבילך זה חלב". המפרסמים שהביאו לעולם את דני קלטו את הסיפור, האמא שרוכשת את המוצר היא לקוח אך בלי חיוכו של המשתמש, הילד, ארנקה יישאר עמוק בכיס.

בפעילויות המבוצעות על ידי המגזר שלישי המוטבים הם המשתמשים (הקשישים במרכז היום, הילד בחוג, הילדה בתוכנית המנהיגות) כל אלו הם משתמשים. בעוד שמי שמשלם ההורים, הרשות המקומית, המשרד הממשלתי הם הלקוחות.

 

תוכנית אסטרטגית #3: מפו את הזירה בה אתם פועלים

אינכם עובדים בחלל ריק על מנת להצליח יש לרתום שותפים נוספים. בין אם אתם מחפשים שותפים מהמגזר הציבורי (שלטון מרכזי / מקומי) ובין אם המבט מופנה לתורמים/משקיעים. תכנית אסטרטגית תסייע לכם להבין את האינטרסים של הגורמים השונים ולזהות את הצורך הייחודי שלהם. מיפוי הצרכים יסייע לכם למצוא את חלון ההזדמנויות (Gap of Opportunity) דרכו תוכלו לבסס את פעולותיכם.

בתרגיל החשיבה הכניסו את עצמכם לנעליהם של השותפים ונסו לראות את המציאות הסובבת דרך נקודת מבטם. הסתייעו בשאלות העוזרות לפשט את הזירה בה אתם פועלים:

  • מיהן העמותות הנותנות מענה בתחום בו אנו פועלים?
  • מיהם גורמי המימון?
  • האם יש קרנות התורמות באופן ייעודי לתחומים אלו?
  • מה הסיכוי ליצור מנגנון הכנסות עצמיות?
  • מיהם השותפים הפוטנציאלים ומהם האינטרסים שלהם?

להרחבה מומלץ להיכנס לארגז הכלים למיפוי שותפים של ארגון שיתופים, המציע כלים פרקטיים לעבודה. לטובת המיפוי אני מסתייע במפת חשיבה, יש טמפלטים רבים ברשת אין הרבה הבדל ביניהם. הדבר החשוב הוא להסתייע בכלי שעוזר לראות תמונה רחבה (לדוגמא Mindmaster)

תכנית אסטרטגית מחייבת הצבה של מטרות ויעדים
מטרות ויעדים להפוך חלומות לתכנית עבודה

תוכנית אסטרטגית #4: הציבו מטרות ויעדים

עתה כשאתם מצוידים בתמונת עתיד, בערך מוסף ובמיפוי הסביבה הארגונית הגיע הזמן להצבת מטרות ויעדים. הסתפקו בשלוש עד ארבע מטרות המהוות את התימות המרכזיות מהן נגזרת הפעילות, הן אינן יציבות כמו החזון אך הן אמורות לשרת תכנית רב שנתית ולתת לכם אפשרות להביט מעבר לכאן ולעכשיו. לעומת זאת היעדים הם התחנות שמובילות למימושן של המטרות. עליהם להיות מדידים וברורים ונפרסים על פני גאנט העבודה.

תוכנית אסטרטגית #5: בנו תכנית תקציבית

בסופו של דבר אם אנו רוצים להפוך חלום למציאות עלינו למצוא את הדרך לקיימו מבחינה כלכלית לאורך זמן. בשלב זה העלו על הכתב את כלל התשומות (ההוצאות) הנדרשות על מנת להפוך חזון למציאות. הבחינו בין הוצאות קבועות שאינן תלויות בהיקפי הפעילות לבין הוצאות משתנות.

בעת התכנון קחו בחשבון את הזמן הלוקח לקבל אישור ניהול תקין מרשם העמותות. את פרק הזמן הנדרש להשגת סעיף 46 לטובת תרומות ואת תקופת הוותק הנדרשת על מנת להתחיל ולקבל תקציב ממשלתי. לכל הפחות מדובר על שנתיים לפחות בין ההקמה ועד שתוכלו לראות כסף המגיע ממקורות ממשלתיים ומתורמים.

רעיונות גדולים ויפים התרסקו על קרקעת המציאות בשל מצוקה תקציבית ותזרימית. תכנון מקדים המכיר בסיכונים ובסיכויים המושתת על תחזיות ריאליות תוך הכרה במגבלות יאפשר לכם לעבור מחלומות לפעילות.

תוכנית אסטרטגית #6:  הגדירו מדדי הצלחה

כיום תורמים ומשקיעים מחפשים תכניות עם היתכנות גבוה להצלחה. נגמרו הימים של צ'ק פתוח כנגד כוונות טובות . כיום כל ארגון המגייס תרומות, הפונה למכרזים ממשלתיים ומגייס שותפים צריך להציג תכנית אסטרטגית. תכנית המראה את האימפקט הרצוי, המבדילה בין תשומות לתפוקות ומראה איך שקל שנכנס מחולל את התפנית הרצויה . בעולם גיוס המשאבים של היום המשקיעים/תורמים שלכם רוצים לראות שכספם הצליח לחולל שינוי בעולם ולא התפוגג בסבל החלומות. חסכו מעצמכם תירוצים ובנו מדדים שעימם תוכלו לעמוד בגב זקוף מול תורמים ומשקיעים ולהיות גאים בעבודתכם.

למתקדמים אני ממליץ לקרוא את מדריך שיתופים לבניית מודל לוגי.

יוצאים לדרך חדשה? צרפו אליכם מנטור

רגע לפני שאתם יוצאים לכתיבת תכנית אסטרטגית שתתווה את הדרך להמשך, אל תהססו לבנות את נבחרת המנטורים והמנטוריות שלכם. זו שתעזור לכם לחשוב, להרחיב אופקים, ליצור את הקשרים הנכונים ולמנוע "שכר לימוד" מיותר. עם ניסיון של למעלה מעשור בתחום ניהול עמותות ומיזמים חברתיים, אשמח להעמיד מניסיוני ולעזור לכם לקחת רעיון ולהופכו לתוכנית אסטרטגית ישימה וברת קיימא.

אם תרצו אין זו אגדה … אבל אם לא תרצו , כל מה שסיפרתי לכם הוא אגדה – ויישאר אגדה … החלום אינו שונה בהרבה מן המעשה, כמו שחושבים רבים. כל מעשיהם של בני האדם היו פעם חלומות” 

(בנימין זאב הרצל, אלטנוילנד).  

 

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת תובנות וכלים אפקטיביים, לא יותר ממייל בחודש

ייעוץ אסטרטגי

לא ניתן לחולל שינוי עיסקי או חברתי ללא יצירת שותפויות ואיגום משאבים. פיתוח שותפויות איננו מותרות אלא הכרח לקידום מיזמים ברי קיימא ולשיפור המענים הניתנים ללקוחות הקצה.

הרשמה לניוזלטר

אנחנו לא שולחים ספאם!

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

סיכום שנה

סיכום שנה ככלי לתכנון אסטרטגי

פתיחתה של שנה חדשה מהווה הזדמנות לעצור משטף החיים ולהתבונן מקצועית ואישית על ההישגים, האתגרים וגם על הכישלונות. אני מנצל

תוכנית אסטרטגית מתחילה בשאלת שאלות

שאילת שאילות היא המפתח לתוכנית אסטרטגית הנותנת מענה לצרכי הלקוחות ומפתחת מענים מותאמים ורלוונטיים. כדי להימנע מלחפש מתחת לפנס ולמצוא את השאלות הנכונות יש צורך בשכלול המיומנויות של העלאת שאלות ופיתוח חשיבה ביקורתית. בפוסט הבא אראה כיצד ניתן להימנע מטעויות ולפתח מתודולוגיה המאפשרת שאלת שאלות בצורה שתאפשר לכם לכתוב תוכנית אסטרטגית שלא תשכח בקובץ המצגות.

אסטרטגיית תגמול לעובדים בעמותות

אסטרטגיית תגמול מאפשרת לארגון למצוא את האיזון בין הצרכים הארגוניים לבין המחויבות שהעובדים והעובדות יתפרנסו בכבוד. תכנון ארוך טווח מאפשר תגמול שאינו רק כספי, אלא רואה את ההתפתחות המקצועית כחלק בלתי נפרד מהמסע המשותף של הארגון ועובדיו. בואו תלמדו את העקרונות שאפשר לכם למצוא את הנתיב הנכון עבורכם

דילוג לתוכן